Skip to main content

Tokoh Sukan Di Malaysia

 TOKOH SUKAN DI MALAYSIA

1) MOHAMMAD FAIZ SUBRI




Mohd Faiz Subri (lahir pada 8 November 1987) merupakan pemain bola sepak Malaysia yang beraksi bersama Pulau Pinang sebagai pemain tengah (Attacking Midfielder) atau Penyerang (Striker). Faiz dilahirkan dan dibesarkan di Air Hitam Kedah. Beliau mempunyai 5 orang adik beradik dan dia adalah yang ketiga. Tanggal 10 Januari 2017 Malaysia telah berjaya memahat nama di arena bola sepak dunia dengan kemenangan Mohd Faiz Subri di anugerah FIFA PUSKAS Award 2016. Nama Mohd Faiz Subri kini terpahat dalam sejarah bola sepak dunia apabila pemain Pulau Pinang ini berjaya merangkul Anugerah Puskas 2016 pada majlis Anugerah Bola sepak FIFA 2016 di Zurich, Switzerland.

2) DATO' LEE CHONG WEI


Lee Chong Wei adalah pemain badminton profesional Malaysia yang terpuji persembahan dalam permainan selama bertahun-tahun telah dianugerah gelaran 'Dato' dan status seorang wira negara. Sepanjang kerjayanya, beliau telah memenangi beberapa pingat emas, termasuk Sukan Komanwel 2006 di Melbourne dan Sukan Komanwel 2010 di Delhi. Beliau memenangi pingat perak dalam kedua-dua tahun 2008 dan Sukan Olimpik 2012, menjadikan beliau warga Malaysia keenam untuk memenangi pingat Olimpik dan rakyat Malaysia pertama yang sampai ke peringkat akhir dalam acara perseorangan lelaki. Sebagai pemain perseorangan, beliau telah mendapat kedudukan Nombor 1 untuk 199 minggu berturut-turut dari Ogos 2008 hingga Jun 2012. Selepas Rashid Sidek dan Roslin Hashim, beliau adalah pemain ketiga Malaysia yang mencapai feat ini dan satu-satunya pemain badminton Malaysia untuk terus nombor tersebut satu kedudukan untuk lebih daripada satu tahun. Beliau memenangi gelaran Yonex All England Open berprestij pada tahun 2010 dan 2011 berturut-turut manakala pada tahun 2014 beliau memenangi kesepuluh gelaran Terbuka Malaysia beliau. Beliau menerima beberapa anugerah sepanjang kerjayanya menghormati pencapaian beliau. biografi beliau, 'Berani untuk menjadi Juara' telah dikeluarkan pada tahun 2012 dan merupakan buku terlaris di negara Malaysia.

3) DATO' NICOL ANN DAVID



Nicol Ann David ialah seorang pemain skuasy profesional Malaysia yang menjadi pemain Asia pertama yang nombor satu dunia dalam sukan skuasy wanita. Dilahirkan di Malaysia, beliau berminat dalam matematik dan mahu menjadi seorang jurutera sehingga bakat yang unik itu sebagai pemain skuasy telah ditemui. Pada usia lapan tahun, selepas dipilih untuk kejohanan skuasy negara, dia mengejutkan semua orang dengan memenangi pingat perak. Sejak itu, dia telah menjadi pelaku konsisten dan salah seorang pemain yang paling berjaya yang dunia sukan telah menyaksikan dalam abad yang lalu. Pada tahun 1999, beliau menjadi pemain termuda yang memenangi Kejohanan Junior Sedunia, mahkota yang beliau mempertahankan pada tahun 2001, menjadi wanita pertama yang merangkul kemenangan dua kali. Beliau juga menyertai Persatuan Pemain Skuasy Antarabangsa Wanita (WISPA) dan menjadi wanita termuda untuk memenangi kejohanan. Selama bertahun-tahun, dia telah pergi untuk mencatatkan pelbagai rekod dan memenangi kejohanan paling berprestij berulang kali. Beliau secara rasmi berkedudukan nombor satu pemain wanita di dunia pada tahun 2006, menjadi wanita Asia pertama untuk mencapai gelaran ini. Beliau digelar 10 kemenangan semasa tanpa ditewaskan 2008 musim dan dianggap sebagai pemain yang paling dominan yang dunia yang pernah dilihat dalam sejarah skuasy.


4) PANDALELA RINONG


Pandelela dilahirkan di Kupuo Jugan, sebuah perkampungan Bidayuh di Bau, Sarawak. Pandelela adalah kaum Bidayuh, berasal Bumiputera kepada negeri Malaysia Sarawak. Pada usia tujuh beliau telah dipilih sebagai seorang penyelam negeri dan meneruskan latihan di Sekolah Sukan Bukit Jalil di Kuala Lumpur. Pada Kejohanan Akuatik Dunia 2009, beliau memenangi pingat gangsa dalam 10 m platform seirama wanita dengan Mun Yee Leong dan diletakkan kelima dalam platform 10 m Wanita. Beliau juga bertanding dalam platform 10 m Wanita di Sukan Olimpik 2008 di Beijing. Beliau adalah pembawa bendera buat kontinjen Malaysia pada 2010 Youth Sukan Olimpik di Singapura di mana beliau memenangi pingat perak dalam acara platform 10 m dan 3 acara m loncatan. Di New Delhi 2010, beliau memenangi pingat emas Sukan Komanwel pertama Malaysia dalam sukan akuatik dengan memenangi acara platform 10 m. Dia menjadi pembawa bendera wanita pertama Malaysia di Upacara Pembukaan Sukan Olimpik 2012 London di mana beliau bertanding dalam 10 platform m individu dan platform 10 m acara seirama dengan pasangannya Leong Mun Yee. Beliau menjadi atlet pertama Malaysia perempuan untuk memenangi pingat Olimpik, dan atlet Malaysia pertama yang memenangi pingat Olimpik dalam sukan selain badminton dengan memenangi pingat gangsa dalam platform 10 m Wanita di Sukan Olimpik 2012 di London. Pada 2016 Sukan Olimpik Rio, beliaudan Cheong Jun Hoong memenangi pingat perak dalam platform seirama 10 m, menjadi pasukan wanita Malaysia pertama untuk memenangi pingat perak di Sukan Olimpik.

Comments

  1. Saya suka ini nota anak
    Saya nak buat folio jadi saya bagi
    lah dia tulisπŸ˜‰πŸ€£

    ReplyDelete
  2. Good. Thank so the information.

    ReplyDelete
  3. I like this note but it is very simple,but good😊😊😊😊😊😊😊😊

    ReplyDelete
  4. mohon share ye. terima kasih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kesenian di Malaysia

Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (1996) , seni didefinisikan sebagai karya (sajak, lukisan, muzik dan lain-lain yang dicipta dengan bakat (kecekapan) hasil daripada sesuatu ciptaan. Manakala kesenian bermaksud perihal seni, yang berkaitan dengan seni, keindahan (kehalusan). Kesenian adalah aspek-aspek yang diadakan untuk dipamer atau dipertontonkan kepada khalayak. Ia meliputi : - MUZIK - TARIAN - TEATER - ALAT MUZIK - KRAF TANGAN       1.     MUZIK : Variasi muzik tradisi di Malaysia adalah hasil campuran pelbagai etnisiti di negara ini. Istimewanya, pelbagai etnik teermasuk kaum majority Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India serta Bumiputra Sabah dan Sarawak bergabung menghasilkan alunan muzik nusantara yang unik yang tidak terdapat di Negara lain. Disini, kami kupaskan beberapa muzik dan juga alat muzik terkenal di Malaysia. Antaranya:-                         i.          Gamelan ·       Gamelan diperkenalkan ketika zaman pemerinta

Pakaian Kebudayaan di Malaysia

MELAYU   Baju melayu ialah pakaian tradisional dan kebangasaan lelaki melayu. Baju melayu terbahagi kepada dua bahagian iaitubaju (kemeja lengan panjang) dan seluar serta dilengkapi dengan ssamping dan songkok. Baju melayu terdepat dua jenis garisan leher iaitu teluk belanga dan cekak musang. Baju melayu biasnya dipakai sebagai pakaian harian terutama sekali untuk bersembahyang, ke pejabat, majlis formal dan sebagai pakaian adat.    Baju kurung ialah pakaian tradisional untuk wanita melayu. Baju kurung terbahagi kepada dua iaitu baju kurung lelaki dan baju kurung perempuan. Baju kurung lelaki juga dikenali sebagai baju melayu.ia menjadi pakaian rasmi untuk negara Malaysia dan Brunei, juga boleh didapatidi Indonesia, Singapura dan Thailand. CINA    Cheongsam atau disebut sebagai Qipao merupakan pakaian wanita dengan corak bangsa Tionghoa dan menikmati kesuksesan dalam dunia busana internasional. Nama cheongsam bererti “pakaian panjang” , diterjemahkan ke dalam Bahasa
Free MALAYSIA Cursors at www.totallyfreecursors.com