PENGENALAN PERMAINAN TRADISIONAL DI
MALAYSIA!
Masyarakat berbilang
kaum di Malaysia mempunyai pelbagai jenis kebudayaan yang digarap daripada
pelbagai keturunan. Kebudayaan ini disatukan menjadi satu kebudayaan yang unik
kerana hampir setiap keturunan mempunyai adat sehingga membentuk kebudayaan
masing-masing. Masyarakat berbilang kaum di Malaysia mempunyai pelbagai jenis
kebudayaan yang digarap daripada pelbagai keturunan. Kebudayaan ini disatukan
menjadi satu kebudayaan yang unik kerana hampir setiap keturunan mempunyai adat
sehingga membentuk kebudayaan masing-masing.
JENIS
PERMAINAN DALAM KAUM MELAYU!
1) SEPAK RAGA
Permainan sepak raga telah sejak zaman
Kesultanan Melayu Melaka. Pada masa itu permainan ini dimainkan oleh golongan
bangsawan.Rakyat Biasa juga menggemari permainan ini. Pada masa sekarang sepak
raga lebih dikenali dengan nama sepak takraw. Ia bukan hanya dimainkan oleh
orang Melayu sahaja tetapi bangsa-bangsa lain, malah telah dikenali di
seluruh. Bola sepak raga diperbuat daripada bilah-bilah rotan yang dianyam
bulat seperti raga sebesar isi buah kelapa dua atau tiga lapis. Permainan
ini dimulakan dengan salah seorang pemain melambung bola kepada rakannya dengan
tangan. Rakannya itu akan menimang bola itu dengan kakinya sekali atau beberapa
kali, sebelum menendangnya ke arah pemain lain. Pemain-pemain yang membentuk
lingkungan atau bulatan itu mestilah bergilir-giliran menimang bola itu dan
mengawalnya supaya tidak jatuh ke bumi. Jika bola itu jatuh, permainan dalam
pusingan tersebut ditamatkan.
2) BATU SEREMBAN
Batu Seremban juga dikenali sebagai
permainan Selambut atau Serembat. Sering dimainkan di waktu lapang.Permainan
ini dimainkan oleh kanak-kanak perempuan sama ada secara individu atau
berpasangan. Ianya dimainkan secara berkumpulan seramai dua hingga empat orang
atau lebih.Biasanya ia menggunakan guli kaca, biji getah, ketul batu yang kecil
atau ketulan-ketulan objek lai berbentuk bulat. Bilangan yang biasa digunakan
sebanyak lima biji. Objek-objek ini dikenali sebagai buah Dalam bermain Batu
Seremban ini terdapat beberapa peringkat atau cara sambutan buah yang
berlainan. Bermula dengan peringkat pertama yang mudah dengan menggunakan
sebiji buah yang dinamakan sebagai buah satu hinggalah kepadaperingkat lebih
tinggi atau peringkat yang teratas dinamakan buah tujuh.
3) CONGKAK
Congkak adalah sejenis permainan berasaskan matematik yang
dimainkan oleh kaum wanita zaman dahulu. Congkak sejenis permainan tradisional
Melayu yang menggunakan papan kayu berlubang atau lubang di atas tanah
dan buahnya daripada biji congkak, biji getah, biji guli dan lain-lain. Di
utara semenanjung ianya dipanggil juga Jongkok. Congkak mempunyai 5, 7 atau 9
lubang yang dipanggil kampung dengan satu lubang besar di bahagian
hujung dipanggil rumah. Setiap set congkak mempunyai set kiri dan kanan kampung
dengan rumah masing-masing dan memerlukan dua orang pemain.Di akhir permainan,
buah congkak dikira dari rumah masing-masing. Pemenang adalah yang memiliki
buah congkak terbanyak. Sekiranya jumlah buah congkak sama banyak, maka pemain
dengan jumlah kampung terbakar terbanyak dikira kalah.
4) GASING
Gasing merupakan
sejenis permainan yang boleh berputar pada paksinya, sambil
mengimbang pada satu titik. Gasing merupakan permainan tradisional
orang-orang Melayu sejak dahulu lagi. Biasanya dimainkan selepas
musim menuai. Permainan gasing dipertandingkan antara kampung. Pemenang dikira
berdasarkan tempoh masa gasing mampu berputar. Gasing dibuat daripada kayu bebaru, kemuning, merbau, rambai, durian atau kundang.
Kayu tersebut akan ditakik-takik dan dikikis sehingga menjadi bentuk
gasing. Tali gasing dibuat daripada kulit pokok bebaru. Tapi sekarang tali
gasing dibuat daripada tali nilon. Panjang tali gasing biasanya bergantung
kepada panjang tangan seseorang. Biasanya 1 meter panjang. Minyak kelapa
digunakan untuk melicinkan pergerakan tali gasing.
JENIS PERMAINAN DALAM KAUM CINA!
1) MAHJONG
Mahjong atau mahjung
merupakan permainan untuk empat orang yang berasal dari China. Mahjong
membabitkan kemahiran, strategi, dan pengiraan, termasuk juga satu tahap nasib.
Bergantung kepada variasi yang dimainkan, nasib boleh menjadi isu remeh atau
faktor utama kejayaan. Di Asia, mahjong juga popular sebagai perjudian dan sebagai
permainan komputer.
2) GO
Go ialah permainan
berpapan yang dimainkan oleh dua orang. Go juga dikenali sebagai wéiqí di dalam
bahasa China. Permainan ini kaya dengan strategi yang kompleks tetapi hanya
mempunyai undang-undang permainan yang mudah. Go hanya menggunakan biji-biji
berwarna hitam dan putih.
3) XIANG QI
Xiangqi merupakan sebuah permainan papan cina yang dimainkan oleh dua
orang pemain. Xiangqi berada dalam keluarga yang sama dengan catur. Xiangqi
bentuk kini berasal dari China, oleh itu ianya digelar sebagai Catur Cina.
Permainan ini didapati telah mula dimainkan seawal abad ke-4 selepas Masihi di
China. Xiangqi merupakan salah satu permainan papan yang paling popular di
dunia. Ciri-ciri yang unik termasuklah pergerakan unik pao (meriam), peraturan
yang melarang panglima (seperti "raja" dalam catur) daripada bertemu
dalam garisan yang sama, serta "sungai" dan "istana" yang
mengehadkan pergerakan sesetengah buah catur.
4) YO-YO CHINA
Yo-yo cina ialah
permainan dari China yang mempunyai dua cakera yang sama saiz yang dihubungkan
oleh gandar yang panjang. Yo-yo cina akan sentiasa berpusing pada tali yang
diikat pada dua batang kayu kecil. Pemain akan memegang hujung kedua-dua kayu
dan mengimbangi yo-yo daripada jatuh. Permainan ini dikenal pasti telah wujud
sejak Dinasti Ming sekitar tahun 1386 hingga tahun 1644 selepas Masihi. Yo-yo
cina tradisional dibuat daripada buluh, dimana ianya mudah patah dan tidak
sesuai untuk aksi-aksi lasak. Sesetangah yo-yo cina dimasukkan alat yang
menghasilkan bunyi apabila dipusingkan dengan laju. Bunyi ini membolehkan
pemainnya mengimbangi kelajuan yo-yo.
JENIS PERMAINAN DALAM KAUM INDIA!
1) KHO-KHO
'Kho-kho' merupakan satu permainan
tradisional yang popular di kalangan kaum India. Permainan yang berasal dari
Maharashtra ini pada mulanya dimainkan menggunakan kereta kuda. Kebanyakan ahli
sejarah India mengatakan bahawa Kho-Kho merupakan hasil pengubahsuaian daripada
satu permainan 'Lari dan kejar' di mana seorang pemain akan berlari dan
mengejar serta menyentuh pemain lain. Permainan kho-kho ini memerlukan
kecergasan fizikal pemain serta pergerakan yang fleksibel untuk megelak
peserta-peserta lain.
Bagi permainan
kho-kho, setiap kumpulan boleh mempunyai 12 pemain.Namun, hanya 9 daripadanya
akan bermain bagi satu perlawanan. Terdapat 2 giliran dalam permainan kho-kho
ini. Setiap giliran diperuntukkan selama 7 minit untuk acara lari dan kejar.
Bagi kumpulan pengejar (chaser), 8 pemain akan berada di tengah setiap 8 kotak
yang terdapat di padang permainan. Setiap 8 peserta ini akan duduk dalam
kedudukan yang bertentangan secara berselang-selang. Manakala, pemain yang
kesembilan akan bertindak sebagai pengejar. Sasaran bagi setiap pengejar ialah
menyentuh pemain lawan dengan menggunakan tapak tangan. Pemain lawan akan
tersingkir apabila pengejar menyentuhnya dengan tapak tangan tanpa melakukan
"foul", pemain lawan telah melebihi had garisan dengan sendirinya
ataupun lambat sampai ke had garisan. Pengejar boleh menukar giliran mengejar
dengan menyentuh ahli pasukannya yang lain sambil berkata "Kho Kho".
Pemain yang disentuh kemudiannya akan menjadi pengejar dan begitulah
seterusnya. Bagi setiap 2 giliran terdapat 5 minit masa rehat diberikan. Bagi
permainan 'Kho-Kho' ini, keluasan petak padang yang diperlukan ialah 27mX15m.
2) KABADI
Kabadi ialah sebuah permainan yg dibentuk dalam permainan tradisional
India. Permainan ini sangat terkenal di Selatan Asia dan tersebar dengan meluas
di Tenggara Asia, Jepun, dan Iran. Ia adalah permainan bangsa Bangladesh dan
juga meluas di Tamil Nadu, Andura Pradesh, Punjab dan Maharasutran di India.
Kabadi juga dimainkan oleh tentera British untuk tujuan hiburan, menjaga
kemantapan badan dan juga untuk mengumpan tentera askar dan komuniti Asia
British. Dalam satu permainan, 2 pasukan dibentuk yang mana terdiri daripada
tujuh pemain. Gelanggang yang digunakan adalah 12.5m x 10m (separuh daripada
gelanggang bola keranjang). Setiap pasukan mengandungi pemain simpanan seramai
5 orang. Permainan ini dilangsungkan selama 20 minit, dengan 5 minit setengah untuk
rehat semasa pertukaran gelanggang. Satu pasukan akan menghantar penyerang
kepada pasukan pihak lawan, yang mana bertujuan untuk menyentuh salah seorang
daripada pemain pihak lawan sebelum patah balik kepada pasukannya. Pemain yang
telkah disentuh akan terkeluar dan meninggalkan padang. Sementara itu, pihak
pertahanan membentuk sebuah rantai seperti berpegangan tangan antara satu sama
lain. Jika rantai itu terputus, salah seorang pemain pertahanan akan
meninggalkan padang. Sasaran pertahanan adalah untuk menghentikan penyerang
balik ke pasukannya sebelum berhenti berehat. Jika penyerang berhenti sebelum
sampai ke destinasi, penyerang itu akan meninggalkan padang. Pemain juga boleh
melepasi sempadan garisan atau bahagian bdn mencecah tanah di luar garisan,
kecuali semasa bergelut dengan pasukan pihak lawan. Setiap pemain yang
terkeluar, pihak lawan akan mendapat mata. Pasukan yang skor dua mata bonus,
yang dipanggil lona, manakala semua pihak lawan akan tersingkir. Pada akhir
perlawanan, pasukan yang mengumpul mata tertinggi akan menang. Permainan adalah
berdasarkan kesesuaian umur dan berat. Permainan ini terdiri daripada satu
pengadil, dua pembantu pengadil, satu penjaring dan dua pembantu penjaring.
3) CHATURANGA
Asal-usul catur modern semula dikenal dengan nama Charuranga, yang
berkembang di India pada abad ke-6. Sejak awal permainan ini sudah
memperkenalkan dua pihak yang bermain, perbedaan buah catur dengan kekuataan
yang berbeda, dan kemenangan tergantung pada buah terakhir, atau dalam catur modern
ditandai dengan tumbangnya sang raja. Dalam catur kuno, papan catur memiliki
100 kotak atau malah lebih.
Pada awal abad 19, sebuah pendapat disampaikan
Kapten Hiram Cox dan Duncan Forbes bahwa dulu catur dimainkan 4 orang
sekaligus, termasuk empat pemain dalam chaturanga.
Dalam terminologi sanskrit,
"Chaturanga" berarti "memiliki empat bagian" dan dalam
puisi epos kepahlawanan kata itu juga berarti "tentara." Nama itu
sendiri bersumber dari sebuah formasi pertempuran dalam epos Mahabrata yang
terkenal di India. Chaturanga adalah sebuah simulasi permainan perang guna
memperlihatkan kekuatan strategi militer India saat itu. Ashtāpada, kotak 8 x 8 di sebuah papan merupakan
tempat bermain Charuranga. Papan lain yang dikenal di India adalah Dasapada 10
x 10 dan Saturankam 9 x 9.
Ilmuwan Arab Abu al-Hasan 'Alī al-Mas'ūdī
memberi rincian tentang penggunaan catur yakni sebagai sebuah alat strategi
militer, matematik, perjudian dan terkadang dihubungkan dengan ramalan nasib di
India dan tempat lainnya. Catatan Mas'ūdī juga menunjukkan Ivory di India
merupakan daerah produsen alat permainan catur untuk pertama kali, menyebarkan
serta memperkenalkan permainan ini dari Persia ke India semasa Kerajaan
Nushirwan.
Kemudian terjadi evolusi pada permainan
chaturanga yang dikenal dengan nama Shatranj (chatrang), yakni sebuah permainan
dua orang pemain yang kekalahan dan kemenangan ditentukan melalui pembersihan
terhadap semua bidak lawan (kecuali raja) atau melalui penaklukan terhadap raja
lawan. Posisi pion dan kuda tidak berubah, tapi bidak lain mengalami perubahan
bentuk.
KESIMPULAN!
Kemajuan teknologi telah membuatkan hilangnya warisan yang dulunya
sangat dibanggakan. Tetapi, adakah kita sedar yang sebenarnya permainan
tradisional yang kita warisi sejak dulu lagi semakin lama semakin dilupakan dan
hilang bersama dengan peredaran zaman. Yang sedihnya ada dikalangan anak muda
sekarang tidak mengenali permainan-permainan tradisional tersebut seperti
congkak, layang-layang, gasing, wau dan sebagainya. Banyak faedah yang boleh
diperolehi dari permainan tradisional seperti boleh mengeratkan silaturahim
sesama manusia, menyihatkan badan kerana mengeluarkan peluh dan dapat
memelihara warisan budaya zaman berzaman. Selain
itu, Negara dapat mempromosikan permainan tersebut sebagai salah satu aktiviti
yang perlu diperkenalkan kepada pelancong-pelancong yang datang ke Malaysia. Ia
juga akan menjadi kebanggaan rakyat Malaysia sendiri. Malangnya anak Malaysia
tidak memikirkan tentang perkara tersebut mereka hanya inginkan keseronokan dan
mengikuti segala perubahan teknologi terkini sehigga melupakan warisan yang
perlu dijaga juga. Oleh itu, remaja boleh mengikuti dan meneruskan permainan
berteknologi tapi pada masa yang sama masih lagi memelihara dan pertahankan
warisan nenek moyang.
Comments
Post a Comment